انگور کاشمر

شهر کاشمر به دلیل بهره بردن از آب و هوای مناسب یکی شهر های مناسب برای تولید انبوه انگور است. انگور کاشمر به دلیل ویژگی های متفاوتی که دارد توانسته به محبوبیت خاصی در میان استفاده کنندگان از این محصول به دست بیاورد.

 انگور یکی از میوه هایی است که در فصل تابستان طرفداران بسیار زیادی دارد. از این میوه به عنوان یک میان وعده بسیار خوشمزه نیز می توان استفاده نمود. شاید شیرینی و خوشمزگی انگور کاشمر بتواند نظر هر فردی را به خود جلب کند.

در باغ های انگور شهرستان کاشمر تقریبا 20 نوع انگور یافت می شود. انگورهای پیکامی و عسکری جز بهترین نمونه های انگوری است که می توان در این شهرستان به وضوح پیدا کرد.

کاشمر را به دلیل تولید انگور های مختلف شربت خانه استان خراسان رضوی نیز می نامند. علاوه بر انگور های خاص و ناب که از کاشمر به دست می آید می توان به راحتی این انگور ها را به کشمش های مختلفی مانند کشمش سبز قلمی کاشمر که یک برند جهانی است تبدیل نمود. علاوه بر صادرات کشمش می توان به راحتی انگور سبز صادراتی را نیز به کشور های مختلف جهان صادر نمود. به دلیل کیفیت بالای انگور سبز صادراتی هر روز کشور های بیشتری خواهان این محصول می شوند. البته باید در صادرات این محصول توجه ویژه ای به کشاورزان داشت تا سود مناسبی نیز به آن ها برسد.

 

یکی از مشکلاتی که کشاورزان شهرستان کاشمر به شدت از آن گلایه دارند و می توان این گلایه آن ها را کاملاً به حق دانست عدم رسیدن به سود بالا برای این کشاورزان می باشد. دلیل اصلی این عدم دست یابی به سود را می توان وجود دلال هایی دانست که به راحتی انگور کاشمر را از کشاورزان این شهرستان با قیمت بسیار پایین خریداری نموده و با قیمت بسیار بالاتر به شهر ها و استان های دیگر صادر می کنند.

متاسفانه دولت نیز تاکنون طرح های مناسبی برای پشتیبانی از این گروه که سهم زیادی در تولید انگور کشور را دارند ارائه نداده است.

انگور کاشمر باعث ایجاد اشتغال زایی در این شهرستان نیز شده است. این امر و تداوم آن نیازمند پشتیبانی دولت در صادرات مناسب این محصول و همچنین کوتاه نمودن دست دلالان در این عرصه می باشد.

انگور کاشمر به دلیل اینکه در مراحل رشد و تولید آن از هیچ سم شیمیایی استفاده نمی شود می توان از عدم سموم مختلف در مصرف آن کاملاً مطمئن بود.

 

 خواص انگور کاشمر

 

شاید در نگاه اول انگور را میوه ای بدانید که ممکن است به دلیل ویژگی های قندی که دارد برای برخی از افراد مضر باشد اما می توان به راحتی این قضیه را نقض نمود و گفت که شیرینی انگور کاشمر به هیچ عنوان ضرری برای افراد مختلف ندارد.

اگر سلامتی قلب شما برایتان بسیار مهم است می توانید با مصرف روزانه روغن هسته انگور کاشمر به راحتی تمامی دغدغه های خود برای حفظ سلامتی قلبتان را از بین ببرید.

یکی از خواصی که انگور ها را به سفره غذایی افراد نیز اضافه کرد توانایی بهبود و تقویت بینایی توسط این میوه خوشمزه می باشد.

یکی از مشکلاتی که ممکن است هر فردی در طول زندگی با آن رو به رو شود عدم توانایی در دفع مواد غذایی مختلف در معده یا همان یبوست می باشد. افراد قدیمی و بزرگتر های خانه در این زمان خوردن انگور را به فرد توصیه می کنند که امروزه با پیشرفت علم پزشکی و آزمایشات زیادی که در این زمینه انجام گرفته است کاملاً تاثیر انگور در رفع یبوست اثبات شده است. انگور کاشمر یکی از بهترین انگور هایی است که می تواند به راحتی یبوست افراد را برطرف نموده و باعث نرم شدن معده و روده افراد شود.

پزشکان به بیمارانی که از مشکلات ریوی مانند سل ریوی رنج می برند خوردن انگور را پیشنهاد می دهند. خوردن انواع مختلف انگور کاشمر باعث می شود تا این بیماری به سرعت در بدن فرد درمان شود.

محققان با آزمایشات مختلف ثابت نموده اند که مصرف انگور در حالت کلی می توان باعث بهبود و تقویت عملکرد مغز شود.

 از دیگر خواص مثبت انگور کاشمر می توان به توانایی این محصول در رقیق نمودن خون اشاره کرد.

انگور جابوز

 

جابوز یکی از روستاهای شهرستان خلیل آباد است که به دلیل تولید فراوان انگور با کیفیت مشهور شده است. انگور جابوز به دلیل کیفیت بالا مورد توجه خریداران خارجی قرار گرفته و صادرات گسترده ای نیز دارد.

صادرات انگور جابوز باعث شده است تا اشتغال زایی در این منطقه به صورت مناسبی رشد نموده جوانان بسیاری به تولید و برداشت انگور جابوز مشغول شوند. هر چند برداشت انگور می تواند برای کارگران مختلف فصلی نیز اشتغال ایجاد نماید اما تولید نگهداری اصولی آن می تواند یک منبع درآمد مناسب قلمداد شود.

یکی از مسائلی که باعث شده است تا امر نگهداری انگور جابوز برای کشاورزان سخت شود فاسد شدن این انگور در دمای بالای 25 درجه است. برداشت انگور جابوز در فصل ابتدای فصل تابستان شروع شده و مانند دیگر انگور های آن منطقه می توان به راحتی آن را به کشمش های خوشمزه و سرشار از پروتئین تبدیل نمود.

 

انگور جابوز نیز مانند دیگر انگور ها دارای خواص فراوانی است که باعث حفظ سلامتی در افراد مختلف می شود. براساس آخرین تحقیقات صورت گرفته انگور جابوز و انواع آن می تواند به راحتی در درمان سرطان موثر باشد.

 

 

خرید انگور

 برای خرید انگور کاشمر باید توجه داشت تا این انگور تمامی ویژگی های یک انگور کامل و خوشمزه را داشته باشد. انگور های پلاسیده و نارس علاوه بر اینکه باعث می شوند هزینه ی اضافی توسط مشتری پرداخت شود می تواند باعث آسیب رساندن به سلامت انسان نیز شوند. علاوه بر خرید انگور کاشمر برای خرید انگور جابوز نیز این مسائل باید رعایت شده و یک محصول با کیفیت بالا را خریداری نمود.

شرکت ها و سایت های مختلفی امروزه اقدام به خرید و فروش انگور نموده اند. برای خرید انگور جابوز و کاشمر حتماً باید از مراکز معتبر خریداری نمود. در این راه آشنایی کامل با ویژگی های مختلف انگور کاشمر و جابوز و انگور خلیل آباد می تواند کمک بسیار زیادی به افراد در خرید انگور بنماید.

برای هرگونه خرید و مشاوره  با شماره های زیر در ارتباط باشید

09390827049

09380769659

مهندس دانش دوست

 

 

 



امتیاز بدهید :

| امتیاز : 0
موضوع : | بازدید : 185
برچسب ها :

تاريخ : چهارشنبه 17 بهمن 1397 | 13:28 | نویسنده : admin |

کویر مرنجاب اصفهان یکی از کویرهای کوچک اما بسیار زیبای ایران است که در قلب بیابان های مرکزی ایران قرار دارد. این کویر در دل خود یک کاروانسرای بسیار زیبا دارد که به کاروانسرای مرنجاب معروف است و البته یکی از 999 کاروانسراهایی است که شاه عباس صفوی در ایران ساخت. این بار با کارناوال همراه شوید تا گردشی در این کویر داشته باشیم، دیدنی هایش را تماشا کنیم و با تفریحات کویر مرنجاب آشنا شویم.

 رزرو هتل  تصاویر کاربران  نقشه و مسیریابی آنلاین
Vahid varasteh 
Mohammad reza domiri ganji 
چرا کویر مرنجاب؟

زیبایی کویر مرنجاب در نوع خود بی نظیر است و می توانید در نیمه دوم سال، زمانی که همه جا سرد است لذت قدم زدن روی شن های داغ را تجربه کنید.
انجام تفریحاتی نظیر شترسواری، موتور چهارچرخ و آفرود در کویر مرنجاب امکان پذیر است.
یکی از کاروانسرای های عباسی ایران در قالب یک اقامتگاه سنتی در این کویر قرار دارد و تجربه اقامت در یک کاروانسرای قدیمی در دل کویر را به شما هدیه می دهد.
این کویر در نزدیکی دریاچه نمک آران و بیدگل قرار دارد و دیدن پلی گون های دریاچه و غروب زیبای آن خالی از لطف نیست. همچنین تماشای جزیره سرگردان این دریاچه نیز تجربه ای متفاوت به شما ارائه می دهد.
کویر مرنجاب پوشش گیاهی و جانوری متنوعی دارد و همین موضوع می تواند بازدیدی جالب و متفاوت برای شما از یک کویر رقم بزند.
Hossein Talebi Alborz 
Emad nematallahi 
Behnam Eghdamian 
Giorgi Enuqidze 
در مسیر رسیدن به مرنجاب ...
قبل از هر چیز بهتر است بدانیم که کویر مرنجاب در فاصله تقریبی 48 کیلومتری شمال شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان قرار گرفته است که بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ بوده و در غرب آن قرار دارد. مرنجاب از شمال به دریاچه نمک که با نام دریاچه نمک آران و بیدگل و دریاچه نمک مسیله هم شناخته می شود، محدود شده است و در ارتفاع 850 متری از آب های آزاد قرار دارد.

قبل از آغاز سفر بدانید

برای رسیدن به این کویر، وارد جاده ای می شوید که مرنجاب نام دارد. از ابتدای این جاده تا کاروانسرای مرنجاب -که در بخش دیدنی ها کامل به آن می پردازیم- حدود 40 کیلومتر راه در پیش دارید؛ مسیری به شدت ناهموار که طی آن بیشتر از چیزی که انتظار دارید زمان می برد. این نکته را هم باید در نظر بگیرید که نباید با هر نوع وسیله نقلیه ای وارد این جاده شوید و بهتر است از ماشین های دو دیفرانسیل و قوی استفاده کنید. نکته دیگری که باید در این مسیر به آن توجه کنید آن است که در طول مسیر و حدودا هر 500 متر یک بار تابلوهایی را می بینید که به شما اعلام می کنند راه را درست آمده اید. هوشیار باشید و اگر این تابلوها را ندید از همان مسیری که آمده اید برگردید چرا که در طول مسیر مرنجاب چندین بار با دو راهی های مختلف مواجه می شوید.

این مسیر مملو از درخت های گز و تاغی است که برای سیراب کردن شترهای صحرا در مقابل سختی های کویر مقاومت می کنند. اگر در کنار جاده بایستید تا درختان را تماشا کنید، احتمال دارد بزمجه هایی را زیر درختان ببینید که گرما امان‌شان را بریده و به سایه درخت ها پناه آورده اند. کمی که جلوتر بروید به یک شیب بسیار تند در جاده خواهید رسید که به آن خطب شکن می گویند که یکی از جذابیت های این مسیر به شمار می رود.

همین طور که به سمت کاروانسرا پیش می روید به یک دو راهی خواهید رسید که در یک سوی آن کامیون های حمل نمک در حال جا به جا شدن هستند و پیش زمینه آن دریاچه سفید رنگ و زیبای نمک آران و بیدگل است که چند ضلعی های بلوری شکلش سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. در میان این دریاچه شاید یکی از جالب ترین جاذبه های این کویر جا خوش کرده باشد، آن هم جزیره سرگردان است -در بخش دیدنی ها بیشتر در مورد دریاچه و جزیره می خوانیم-  که از دور خود نمایی می کند. همچنین قبل از آن که به کاروانسرای مرنجاب برسید با دو کاروانسرای دیگر روبرو می شوید که امکانات محدودی در اختیارتان می گذارند. حال که به این کویر زیبا رسیدیم در ادامه همراه ما باشید تا با دیدنی ها و تفریحات مرنجاب بیشتر آشنا شویم...

Sahoora Esbati 
Mohsen Jalali 
آشنایی با کویر مرنجاب | قلب کویرهای ایران
جاده را که به آخر رساندید به کاروانسرای شاه عباسی می رسید که به نوعی مروارید این کویر زیبا هم هست و زمانی استراحتگاه تاجرانی بوده که از طریق جاده ابریشم، به سرزمین های دور می رفتند؛ کاروانسرایی با برج و باروهای بسیار بلند که اطرافش با شن های طلایی رنگ کویر احاطه شده است و امروز در قالب یک اقامتگاه سنتی از مسافران میزبانی می کند. هر چه از کاروانسرا دورتر شوید بیشتر خود را غرق این دریای بی پایان شنی می بینید که در برخی جاهایش مملو از درختان تاغ است، آن قدر انبوه که به آن ها جنگل های تاغ هم می گویند. اگر کمی به تپه های شنی دقت کنید شاید رد پای حیوانات کویری مثل گربه های و روباه های شنی را هم ببنید که لحظه ای برای شکار از مکان امن خود بیرون آمده اند. 

شاید بتوان این کویر را قلب کویر های ایران نامید چرا که در مرکزی ترین قسمت بیابان های ایران قرار گرفته است و البته به خاطر نزدیکی به پایتخت و ویژگی های مناسب جغرافیایی، داشتن فضایی امن و اعتدال نسبی آب و هوایی فضایی مناسب برای توسعه گردشگری و سرمایه گذاری های بلند مدت است.

در مجموع باید گفت که زیبایی های این کویر تمام نشدنی است؛ تپه‌های شنی بلند، دریاچه نمک بی نظیر و جزیره سرگردانی که در وسط دریاچه قرار دارد همه و همه به زیبایی های این کویر می افزاید. در ادامه به بررسی ویژگی های مختلف این کویر زیبا بپردازیم.

Pyan fz 
Habib Bigdelu 
Alireza Rastegar 
Mohsen Mohajerbatsami 
Bastien Renad 
دیدنی های کویر مرنجاب
مرنجاب دیدنی های شگفت انگیزی در خود دارد که شاید جای دیگر نتوانید نظیرشان را پیدا کنید. در ادامه دیدنی های این کویر را با هم مرور می کنیم:

1- کاروانسرای عباسی مرنجاب
این بنا در سال ۱۰۱۲ هجری قمری به دستور شاه عباس صفوی در مسیر جاده تجاری ابریشم ساخته شد. در اصل این کاروانسرا جهت رفاه حال تاجران و مسافرانی ساخته شده بود که اغلب از مسیر های کویری عبور می کردند. این کاروانسرا تقریبا به شکل مربع و در زمینی به مساحت نزدیک به 3500 متر مربع ساخته شده و دارای 29 اتاق است. بالای کاروانسرا باروهایی وجود دارد که به شکل سنگرهای حفاظتی هستند و گفته می شود که در گذشته حدود ۵۰۰ پاسدار مسلح وظیفه محافظت از این  کاروانسرا (قلعه (1)) را داشتند.

و اما مهمترین ویژگی این بنا وجود قنات آب شیرین است که در کویری خشک و بی آب و علف، ویژگی بسیار مهمی تلقی می شود و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. یکی دیگر از جذابیت های این کاروانسرا حوضچه آب بزرگی است که در ضلع جنوبی کاروانسرا قرار دارد و گه‌گداری حیوانات تشنه کویر از آن آب می خورند و سیراب می شوند.مسافرانی که می خواهند تجربه اقامت در یک کاروانسرای تاریخی در دل کویر را داشته باشند حتما به این کاروانسرا سر خواهند زد. اگر قصد چادر زدن در کویر را دارید، اطراف کاروانسرا که سنگ فرش هم شده مکان بسیار مناسبی است.  

مالکیت و مرمت کاروانسرا

این کاروانسرا تا سال 1378 به فردی به نام عباس شیبانی تعلق داشت و از آن برای آغل گوسفندانش استفاده می کرد. در همان سال این بنا، توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد و در قالب طرح پردیسان به همراه خانه عامری های کاشان مورد مرمت قرار گرفت. مرمت بنا تا سال 82 طول کشید و تمامی اتاق های آن که به خرابه تبدیل شده بودند به طور کامل مورد مرمت قرار گرفتند. پس از مرمت، بنا تحت پوشش صندوق حفظ و احیای اماکن تاریخی که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی فعالیت می کند، قرار گرفت. این کاروانسرا در 30 تیر 1384 با شماره 12126 به ثبت میراث ملی رسید و امروز به عنوان یک اقامتگاه سنتی به فعالیت خود ادامه می دهد.

(1) این کاروانسرا کاربری نظامی هم داشته و به همین خاطر به آن قلعه هم می گفتند.

Sasan rashtipur 
2- دریاچه نمک آران و بیدگل
دریاچه نمک، دریاچه نمک مسیله و دریاچه نمک آران و بیدگل همگی نام های این دریاچه زیبا و آینه ای هستند که در کویر مرکزی ایران قرار گرفته و رودهایی مثل رود شور به آن می ریزد. این دریاچه زیبا کمی دورتر از کاروانسرای عباسی مرنجاب و در 9 کیلومتری آن قرار گرفته و وسعتی بالغ بر ۶۴۷ کیلومتر مربع دارد. دریاچه نمک در بیشتر طول سال خشک و پوشیده از نمک است، با این وجود پس از بارش باران و تبخیر آب می‌توان با صحنه‌های جالبی مانند اشکال هندسی حاصل از رسوبات نمک مواجه شد که به آن ها پلی گون گفته می شود. دریاچه نمک مثلثی شکل بوده و عمق آن چیزی بین 5 تا 54 متر است که توسط لایه های خاک رس از یکدیگر جدا شده اند. دریاچه نمک آران و بیدگل از مهمترین پایگاه های استخراج نمک خوراکی و صنعتی ایران به شمار می رود.

دسترسی به دریاچه نمک آران وبیدگل

اگر از سمت آران و بیدگل می آیید، 5 کیلومتر مانده به کاروانسرا به دوراهی دریاچه نمک خواهید رسید و اگر از سمت کاروانسرا به سمت دریاچه می روید وقتی به دوراهی رسیدید مسیر شمالی را ادامه دهید تا وارد مسیر دریاچه شوید.

نکته: زمین های اطراف دریاچه بشدت باتلاقی هستند و رانندگی در خارج از این دو مسیر می تواند باعث فرو رفتن خودرو در گل های کویری شود.

Sahel sobhdel 
João Leitão 
Reza Fotouhi 
3- جزیره سرگردان مرنجاب
جزیره‌ سرگردان یکی دیگر از جذابیت‌های طبیعی این کویر به شمار می‌رود که در دریاچه‌ نمک قرار دارد؛ البته باید توجه کنیم که این جزیره به جای سرگردان بودن در آب در دریایی از نمک سرگردان شده است. زیبایی این جزیره زمانی پدیدار می شود که در کویر باران ببارد. وقتی بارندگی آغاز می شود، اطراف کویر را 2 تا 5 سانتیمتر آب فرا می گیرد و تکان خوردن آب باعث می شود که فکر کنید این جزیره در حال تکان خوردن و سرگردان است.

دلیل دیگری که برای سرگردان بودن جزیره بیان می کنند، این است که در دامنه این جزیره همیشه ابری از غبار وجود دارد و خطای دید باعث می‌شود شبیه به یک کشتی سرگردان در دریا به نظر برسد. تمام این دلایل باعث شده اند که به این جزیره لقب سرگردان بدهند.

در گذشته مردم فکر می کردند که این جزیره مانند کشتی سرگردانی است که در دریاى بیکران نمک پدیدار مى شود چون عواملی که در بالا به آن اشاره کردیم موجب خطای دید می شد و مردم فکر می کردند که جزیره در حال تکان خوردن است و از آن پس به آن جزیره سرگردان گفتند که هنوز هم این نام را با خود یدک می کشد.

توجه داشته باشید که شما فقط دو ماه در سال می‌توانید جزیره سرگردان را مشاهده کنید. در باقی ماه‌های سال به علت خشک شدن آب این جزیره تبدیل به نمک زار می‌شود.

دسترسی به جزیره سرگردان

از دو راه می توانید به این جزیره دسترسی پیدا کنید:

مسیر اول از شهرستان آران و بیدگل که به سمت کاروانسرا می آیید، 5 کیلومتر مانده به کاروانسرا در دو راهی جاده، بعد از تل های خاکی دریاچه، به سمت شمال شرق می روید تا به جزیره برسید.

مسیر دوم مسیر کاروانسرای مرنجاب به سمت چاه دستکن، بعد از چاه دو راهی دریاچه مسیر سمت چپ به جزیره سرگردان منتهی می گردد.

 نکته: اگر قصد تماشای این جزیره در دل دریاچه را دارید حتما توجه کنید که وسایلی از قبیل قطب نما و جی پی اس همراه تان باشد، ضمن این که اگر برای نزدیک شدن به جزیره از وسیله نقلیه استفاده می کنید بیش از 200 متر به دریاچه نزدیک نشوید چون اطراف آن کاملا باتلاقی است. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که سطح دریاچه کاملا سفید رنگ است و انعکاس نور موجب آسیب به چشمان تان می شود پس حتما از عینک آفتابی استفاده کنید.
Unknown | Jahaniran 
Unknown | Mehr 
4- چاه دستکند (دستکن)
این چاه در فاصله 5 کیلومتری از شرق کاروانسرا قرار گرفته و آب شیرین و گوارایی دارد. گفته می شود دلیل وجود آب شیرین در چاه، وجود لایه های ماسه است که شوری آب را به خود گرفته و آب را با کم ترین درصد نمک تصویه می کنند. نقل شده که امام رضا (ع) در مسیر عبور از عراق به مشهد این چاه را با دستان خود حفر کرده است بنابراین آن را بسیار مقدس می دانند. این چاه همچنین بخشنده گی اش را به حیوانات کویری نشان داده و شترهای زیادی از این چاه آب می خورند و سیراب می شوند.

M4taghi 
M4taghi 
تفریحات کویر مرنجاب

اگر به کویر مرنجاب رفتید می توانید تفریحات زیر را تجربه کنید:

1- پیاده روی شن های روان

یکی از بهترین تفریحات کویر، قدم زدن روی شن ها داغ است که بسیار طرفدار دارد. فقط دلی عاشق می خواهد و دو پای پویا که شما را به روی رمل ها بکشاند.

دسترسی به تپه ها و رمل های مرنجاب: به این نکته توجه کنید که اگر بخواهید به رمل های طلایی و زیبای مرنجاب برسید باید به وسیله ماشین از کاروانسرا مسافتی را طی کنید؛ مسافتی که پیشنهاد می شود آن را با راهنمای محلی بپیمایید. اگر هم بخواهید پیاده روی کنید باید حدود نیم ساعت در کویر قدم بزنید.

می توانید از رمل های شنی مرنجاب بالا بروید و تجربه ای متفاوت از کویرگردی برای خود رقم بزنید. از بالای این تپه ها با چشم انداز سراسر سفید رنگی مواجه می شوید که در واقع همان دریاچه نمک است.

sero 
Omid Jafaezhad 
Pyan Fz 
Araz Rezavand 
Vladimir D 
2- شتر سواری

یکی دیگر از تفریحات کویر شترسواری است. این تفریح می تواند تجربه فضای زندگی بومیان منطقه در گذشته را برای تان تداعی کند.

هزینه شتر سواری حدود 10000 تومان است.

 شتر سواری در مرنجاب | Photo by : leszek wybraniec
Photo by : leszek wybraniec
3- موتور چهارچرخ

یکی دیگر از تفریحات هیجان انگیز کویر موتورهای چهارچرخ است که با سرعت زیاد روی تپه های شنی حرکت می کنند.

هزینه با توجه به زمان و مسافت متغییر است و حداقل قیمت آن 10000 تومان است

 موتور چهار چرخ در کویر | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown
4- آفرود سواری 

آفرود سواری نیز نوع دیگری از تفریحات بیابانی به شمار می رود. به دلیل وجود ماسه های روان فقط این دسته ماشین های شاسی بلند می توانند در این مناطق حرکت کنند.

هزینه آفرود با توجه به مدل ماشین، مسافت و مدت زمان متفاوت است به عنوان مثال:

نفری 40.000 تومان به ازای هر 10 دقیقه 

در اخیتار داشتن ماشین به همراه راننده به مدت یک روز (10 الی 12 ساعت) و بازدید از تمام جاذبه های کویر مرنجاب در حدود 350.000 تومان (ظرفیت بسته به مدل ماشین متفاوت است)

Alireza kheirkhah 
Erfun Farshchi 
5- کمپینگ و شب نشینی

یکی دیگر از تفریحات هیجان انگیز کویر چادر زدن و شب مانی است. افراد زیادی که تمایل به چادر زدن در کویر را دارند با تجهیزات کمپینگ به مناطق کویری سفر می کنند. در کنار آن روشن کردن آتش و شب نشینی نیز از تفریحات رایج کویر قلمداد می شود. 

Hamed Fayeghi 
Mahdi eshaghi 
6- رصد آسمان و عکاسی شب

شاید بتوان گفت یکی از اصلی ترین اهداف سفر به بخش های کویری همین باشد. آسمان کویر در شب فوق العاده تماشایی و زیباست و طیف گسترده ای از گروه های مختلف علاقه مند به نجوم و عکاسی شب اعم از حرفه ای و آماتور را به این مناطق زیبا می کشاند.

در کویر مرنجاب روی بام کاروانسرای عباسی تلسکوپ هایی برای رصد آسمان شب وجود دارد.

Alireza rastegar 
Vafa nematzadeh 
Abheejit Kumar 
اقامت در کویر مرنجاب

اگر قصد اقامت در کویر مرنجاب را دارید می توانید به راحتی از کاروانسرای شاه عباسی مرنجاب برای اقامت شبانه خود استفاده کنید و یا کمی از خود کویر دور شوید و از اکو کمپ های کویری اطراف استفاده کنید. همچنین اگر می خواهید حسابی از طبیعت استفاده کنید در کویر کمپ بزنید، اگر تازه کار هستید

 برای کمپ زدن می توانید از زمین سنگ فرش شده اطراف استخری که روبه روی کاروانسرای عباسی است استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راهکارهای کمپ در کویر به صفحه زیر مراجعه کنید:

هزینه اقامت در کاروانسرای مرنجاب
اتاق های ۵ نفره شبی ۱۰۰.000 تومان

اتاق های بزرگ ۱۲ نفره شبی 150.000 تومان

مطالب مرتبط
راهکارهایی برای کمپ زدن در کویر
امکانات
در کاروانسرای مرنجاب امکاناتی زیر در اختیار شما گذاشته می شود:

سرویس بهداشتی 

غرفه فروش اقلام ضروری مثل آب معدنی 

 کاروانسرای عباسی مرنجاب | Photo by : Nikos simou
Photo by : Nikos simou
لوازم ضروری سفر به کویر مرنجاب

 برای یک سفر نیم روزه به کویر مرنجاب به تجهیزات خاصی نیاز ندارد جز لوازم اولیه مثل لباس خنک و کفش راحتی و آب آشامیدنی؛ اما برای کمپ در کویر قطعا به لوازم زیر نیز پیدا خواهید کرد.

آتش زنه حشره کش دارو های عمومی دمپایی و صندل دوربین دوربین شکاری زیرانداز عینک آفتابی قطب نما هدلامپ نقشه یا GPS کیسه خواب گوپرو کلاه آفتابگیر کفش پیاده روی کفش اضافه کرم دافع حشرات کیسه زباله کبریت یا فندک وعده های غذایی پاور بانک لباس گرم لباس نخی و خنک سوخت لباس اضافه میان وعده پول نقد چادر مسافرتی کارت شناسایی کرم ضد آفتاب کمک های اولیه کوله پشتی
نکات ضروری سفر به کویر مرنجاب

حتما با یک فرد محلی در منطقه یا به صورت گروهی و یا با تورهای طبیعت گردی به همراه راهنمای مجرب به کویر بروید و از تنها رفتن بپرهیزید. 

اگر تنهایی و با وسیله نقلیه شخصی به مرنجاب می روید حتما منوی معرفی و بخش در مسیر رسیدن به مرنجاب و نکته های آن را بخوانید و آنها را جدی بگیرید.

از وسایل الکترونیکی خود خوب مراقبت کنید. شن به راحتی در وسایل تان نفوذ می کند و ممکن است آن ها را از کار بیندازد.

آب آشامیدنی به میزان دوبرابر مصرف معمول خود همراه داشته باشید. (چیزی معادل 4 لیتر). چون در مناطق کویری تبخیر به شدت صورت می گیرد و شما بیش از آنچه فکر کنید تشنه خواهید شد. 

برای جلوگیری از اُفت قند خون خوراکی های کربوهیدرات‌دار به همراه داشته باشید و توجه کنید که خوراکی های شکردار به ویژه شکرهای مصنوعی برای زمان بسیار کوتاه قند بدن تان را تامین خواهند کرد.

اگر قدم زدن روی شن ها باعث سوختن کف پای تان شد نگران نباشید؛ پاهای خود را زیر شن ها ببرید. خواهید دید چه قدر خنک می شوید؛ اما یادتان باشد که اگر بدون کفش راه می روید کفش تان را همراه تان ببرید تا اگر احساس خوشایندی نسبت به گرمای شن ها نداشتید فوری کفش های تان را به پا کنید. 

بهتر است قدم زدن روی شن ها را برای مدت کوتاهی تجربه کنید و بعد از آن کفش های تان را به پا کنید چون وجود حیواناتی مثل عقرب و ... بسیار بدیهی و خطرناک است. بهتر است از کفش های ساق دار استفاده کنید. 

اگر قصد عکاسی در شب و یا رصد آسمان شب در کویر را دارید اطراف تان را با نفت یا گازوئیل دایره ای بکشید تا از خطر نیش جاندران در امان باشید.

 برای گرفتن عکس های بهتر از سه پایه استفاده کنید.

اگر از لنز چشمی استفاده می کنید آن را در بیاورید چرا که در صورت وزیدن باد یا جابه جایی شن ها به لنز شما چسبیده و برای سلامتی چشمان تان خوب نیست.

بسیار مراقب حیوانات موجود در مناطق بیابانی باشید. برخی از آن ها دارای نیش های سمی هستند و گزیدگی توسط آن ها جان فرد را به خطر خواهد انداخت. حتما کرم ضد گزیدگی به همراه داشته باشید.

از لباس های آستین بلند و با رنگ روشن استفاده کنید.

اگر آب همراهتان نیست! بهتر است تا جایی که ممکن است غذا نخورید چون خوردن غذا موجب تشنگی بیشتر می شود.

تلاش کنید در هنگام حرکت مصرف انرژی در بدن تان را به حداقل ممکن برسانید. تا هم رطوبت موجود در بدن تان حفظ شود و نیازتان به وعده غذایی مجدد کاهش پیدا کند.

 کویر مرنجاب | Photo by : Arash Khalaj
Photo by : Arash Khalaj
فصل سفر به کویر مرنجاب

بهار و تابستان: برای سفر به کویر مرنجاب در نیمه اول سال، بهترین زمان اوایل فروردین ماه است چرا که در ادامه هوا رو به گرمی می رود و آفتاب سوزان، تعرق بالا و تشنگی بیش از حد خاطره ای خوش از سفر برای تان به جا نخواهد گذاشت. به همین دلیل سفر در فصل تابستان اصلا پیشنهاد نمی شود.

پاییز و زمستان: بهترین زمان برای سفر به مناطق کویری نیمه دوم سال است. کویر در فصل پاییز در متعادل ترین شرایط آب و هوایی قرار می گیرد که بسیار برای سفر کردن مناسب است؛ اما در فصل زمستان به ویژه در شب باید حتما احتیاط کنید چون هوا به شدت سرد می شود؛ اما روزها هوا معتدل تر است.

 کویر مرنجاب | Photo by : Amir rokney
Photo by : Amir rokney
+

Licensed by © kaaval.ir
مسیر دسترسی

آدرس: ایران، استان اصفهان، شهر آران بیدگل، کویر مرنجاب

از هر سمتی که حرکت کنید باید به شهرستان آران و بیدگل برسید و سپس وارد بلوار ارتش شوید. بلوار ارتش را تا میدانی ادامه دهید که یک سمت آن جاده آران و بیدگل و فیض آباد و سمت دیگر آن جاده مرنجاب است. ابتدای این جاده خاکی یک تابلو و یک کیوسک قرار دارد که مسیر جاده را نشان می‌دهند. جاده را 40 کیلومتر ادامه دهید تا به کاروانسرای مرنجاب برسید کاروانسرا در محدوده کویر مرنجاب قرار دارد.

اگر بخواهید از سمت ابوزیدآباد بیایید، ابتدا باید وارد کمربندی آران و بیدگل شوید و آن را تا ابتدای بلوار ارتش ادامه دهید؛ که در کنار پادگان شهید کبریایی قرار دارد. سپس به میدانی می رسید که یک سمت آن به مجتمع فولاد می رود و سمت دیگر آن جاده مرنجاب است. وارد جاده می شوید و مسیر را تا کاروانسرا ادامه می دهید.

نکته: اگر قصد دارید با استفاده از خودروی سواری به کویر مرنجاب بروید حتما از مسیر اصلی (شهرستان آران و بیدگل) اقدام کنید. البته مسیرهای دیگری هم هست. برای مثال می توانید از ابوزیدآباد تا مرنجاب به دل کویر بزنید که این امر نیازمند افراد ماهر، دستگاه های جهت یاب، خودروهای دو دیفرانسیل و سایر تجهیزات ضروری است که به هیچ عنوان به افراد عادی و غیر حرفه ای توصیه نمی شود.

دیدنی های اطراف

 بازدید از کویر مرنجاب به نوبه خود بسیار لذت بخش است اما اگر وقت کافی داشتید از جاذبه های زیر هم دیدن کنید که خالی از لطف نیستند.

خطب شکن | فاصله تا کاروانسرا  25 کیلومتر

چاه کنجه | فاصله تا کاروانسرا 5  کیلومتر

چاه هندوانه | فاصله تا کاروانسرا  45 کیلومتر

کوه کلنگ | فاصله تا کاروانسرا 5  کیلومتر

چاه کنجه: چند کیلومتر جلوتر از خطب شکن این چاه قرار داد که در اصل در مسیر شرقی جاده است و برخی از درختان شور پسند منطقه را آب یاری می کند.

چاه هندوانه (چاله سنبک) : این ها مزارع کشت هندوانه هستند که به صورت چاله ای درست شده اند.

کوه یخاب: این کوه در جهت شمال قلعه کرشاهی قرار دارد و ارتفاع آن 1800 متر است.

کوه کلنگ: این کوه کمی دورتر از کاروانسرای مرنجاب قرار گرفته و جنس سخت آن بسیار جالب توجه است.

نکته: با توجه به خاکی بودن جاده مرنجاب سرعت شما بدون شک در رانندگی پایین تر از حد معمول جاده های آسفالته خواهد بود بنا براین اگر قصد بازدید از جاذبه های بالا را در کنار کویر مرنجاب دارید، حتما زمان بیشتری را به سفر خود اختصاص دهید.

نظرات خارجی ها

در این بخش به بررسی نظرات گردشگران خارجی که از این کویر زیبا بازدید کرده اند می پردازیم:

گردشگری از استرالیا | تاریخ ثبت دیدگاه شهریور 1397
مراقب راهنمای محلی باشید!

کویرهای زیادی در دنیا برای دیدن وجود دارد اما مرنجاب یکی از کویر های شاخص در دنیا نیست. حال اگر مرنجاب را برای بازدید انتخاب کردید در مورد راهنماهای محلی بسیار احتیاط کنید. وقتی من برای دیدن کویر مرنجاب از راننده های محلی کمک گرفتم از ماشین های نامناسبی برای بردن ما به کویر استفاده کردند و ما نتوانستیم در کویر گشت بزنیم. در کویر از ما مبلغی به عنوان وروردی گرفتند مبلغی هم برای وررودی کاروانسرا که کسی در آن نبود!

گردشگری از مالزی | تاریخ ثبت دیدگاه اردیبهشت 1397

کویری پهناور

در کویر مرنجاب ما حسابی با شن ها بازی کردیم و در آن ها غلط زدیم و دویدیم و با راهنماهای محلی گرم گرفتیم که ما را در تور 1 روزه کاشان همراهی می کرد. قبل از غروب آفتاب با ماشین های آفرود کشتی در کویر زدیم و سپس به تهران برگشتیم.

گردشگری از چین | تاریخ ثبت دیدگاه فروردین 1397

کویری بکر با رمل های غول آسا در نزدیکی شهر کاشان

در تور کویر مرنجاب می توانید فعالیت هایی نظیر شترسواری، کمپ در کاروانسرا و رصد آسمان، آفرود سواری روی تپه ها شنی را انجام دهید. در نزدیکی کویر دریاچه نمک زیبایی وجود دارد که روی آن پوشیده از بلورهای نمکی است که به صورت هشت ضلعی های های زیبایی هستند. در ضمن این دریاچه غروب آفتاب بی نظیری دارد.

گردشگری از آلمان | تاریخ ثبت دیدگاه شهریور1396

دایره های شگفت انگیز نمک

تورهای گردشگری شما را از کاشان به دریاچه نمک می برند جایی که حتما باید زمان غروب آفتابش را ببینید که انگار دریایی باستانی از نمک است. تور شامل دیدن کاروانسرا هم می شود که صادقانه بگویم اتلاف وقت است!

گردشگری از هلند | تاریخ ثبت دیدگاه اسفند 1395

باید ببینیدش تا باورش کنید

طبیعتی بکر که حتما باید از آن دیدن کرد! دریاچه نمک، تپه های شنی و کاروانسرا جاهایی هستند که من پیشنهاد می کنم حتما از آن بازدید کنید اما حتما از راهنمای محلی کمک بگیرید.

 کویر مرنجاب | Photo by : Leszek Wybraniec
Photo by : Leszek Wybraniec
گیاهان و جانوران موجود در کویر مرنجاب

در کویر مرنجاب ممکن است هنگامی که آرام روی شن های نرم وطلابی قدم می زنید به گیاهان و جانوران زیر برخورد کنید که به معرفی تعدادی از آن ها می پردازیم.

تاغ ها | Haloxylon

این گیاه به شکل درختچه ای و از تیره تاج خروسان است، در برابر گرما و خشکی بسیار مقاوم و سیستم ریشه ای بسیار گسترده ای دارد بنابراین برای بیابان زدایی بسیار مناسب است.

گز | Tamarix

این درخت در مناطق گرمسیری می روید و به دلیل رسیدن ریشه اش به آب های سطحی عمر بسیار طولانی دارد. شیرینی گزی که در شهرهایی مثل اصفهان به عنوان سوغات بسیار محبوب است از آفت این درخت گرفته می شود.

 گیاه اسکنبیل | Calligonum

این گیاه در گستره ای از شهرهای مختلف ایران از جمله خور و بیابانک، نایین، کرمان، کویر مرکزی، ریگ جن، دامغان، سیستان و بلوچستان، کرج و آذربایجان می روید و از خانواده علف های هفت بند (Polygonaccae) است. در عربی به این گیاهان بطباط گفته می شود. رویش آنها از اسفند شروع می شود و تا اواسط فروردین ادامه می یابد. گل های ریز و سفید رنگ آن از فروردین تا اواخر اردیبهشت رشد می کنند.

Unknown 
Unknown 
روباه شنی | Vulpes rueppelli

جثه این حیوان از روباه معمولی کوچک تر است و در نگاه اول گوش های درازش بسیار جلب توجه می کند. همچنین این روباه در کف پاهایش موهای بسیار بلندی دارد تا راحت تر در شن ها حرکت کند و معمولا شبگرد است. روباه شنی در بخش کویر مرکزی، فارس، خوزستان و... دیده می شود.

گربه شنی | Felis margaria

 این گربه از تیره گربه سانان کوچک است. صورت و گوش های پهن و پاهای کوتاه از ویژگی های شاخص این حیوان بوده که مو های بلند روی چاهای ان حیوان اورا در راه رفتن راحت روی شن ها کمک می کند. شنوایی این حیوان فوق العاده است.

آگاما | trapelus ruderatus

آگاما ها نوعی مارمولک هستند که در بخش های مختلف دنیا دیده می شوند. در کویر های ایران از جمله مرنجاب آگامای ایرانی زندگی می کند که در روز ها بسیار فعال است و گاهی طول آن به 2 متر هم می رسد.

Doron nissin 
Mats elting 
دلیل نامگذاری

در مناطق کویری ایران آب شیرین به راحتی در دسترس مردم قرار نمی گیرد و این امر در طول تاریخ همیشه وجود داشته است تا آن جا که تدبیر مردم کویر، سازه ای شاهکار به نام قنات را خلق می کند تا هم خانه هاشان را خنک کند و هم بتواند از آب شیرین محدودی که در آن منطقه وجود دارد استفاده کند. روایتی وجود دارد که می گوید روزگاری مردم این منطقه سخت مشغول کندن چاه برای به دست آوردن آب شیرین بودند و در راستای این تلاش، نام این جا را مرنجاب، که ترکیبی از کلمات مرنج + آب است، می گذارند؛ که معنای رنج نکش، آب وجود دارد را می دهد؛ اما این امر در حد روایت بوده و صحت آن به هیچ وجه تایید نشده است. در واقع اسم کویر مرنجاب از روی کاروانسرای عباسی و قناتی که در همین کویر ساخته شده برداشت شده است که در زمان حمله افغان ها و تاجیک ها برای ایجاد امنیت در جاده ابریشم ساخته شد. روایت دیگری هم وجود دارد که می گوید نام این کویر را شاه عباس صفوی انتخاب کرده است.

 کویر مرنجاب | Photo by : Habib Bigdelu
Photo by : Habib Bigdelu
دغدغه های کارناوالی

در سال های اخیر کویرها به یکی از پرطرفدار ترین جاذبه های گردشگری به ویژه برای جوانان و طبیعت گردان تبدیل شده اند. کویرها اکوسیستم های خاصی هستند که به خاطر شوری فراوان خاک و تبخیر بالا منظره متفاوتی از تپه ها و رمل های شنی را به وجود می آورند. هماهنگ شدن با این شرایط سخت آب و هوایی برای جانداران دشوار است بنابراین گیاهان و جانورانی که در این مناطق زندگی می کنند خاص و با ارزش هستند. اما آنچه نگران کننده است ورود بی رویه گردشگران و عدم نظارت درست بر تعداد آن هاست که شرایط طبیعی اکوسیستم را بر هم می زند. تفریحات رایجی مثل آفرود یا موتور سواری کنترل نشده در مناطق کویری باعث جابه جایی غیر طبیعی خاک و ایجاد سر و صدا می شود. همین امر باعث ایجاد وحشت در حیوانات بومی شده و منجر به مهاجرت اجباری آن ها در طول زمان و مرگ تدریجی شان می شود. جا به جایی خاک همچنین باعث از بین رفتن و فقیرتر شدن پوشش گیاهی منطقه نیز خواهد شد. در این میان بیشترین آسیبی که کویر مرنجاب دیده مربوط به پلی گون های دریاچه نمک است که بسیار آسیب دیده اند و هیچ گونه نظارت خاصی روی آن صورت نمی گیرد. اخیرا ورود ماشین های افرود به کویر مرنجاب مشروط به گرفتن مجوز شده است.

 منبع : کارناوال



امتیاز بدهید :

| امتیاز : 0
موضوع : | بازدید : 209
برچسب ها :

تاريخ : سه شنبه 16 بهمن 1397 | 12:45 | نویسنده : admin |

 

JAM Empire Trading (JET) is an Iran polymer Manufacturer, Iran polymer supplier and Iran polymer exporter which is able to supply all grades of polymers. 

For instance, JAM Empire Trading (JET) is a brilliant Iran Polypropylene PP Manufacturer, Iran Polypropylene PP Supplier and Iran Polypropylene PP Exporter. Having a plethora of applications in several industries, Polypropylene is a very highdemanding product. What’s more, JAM Empire Trading (JET) is also a prominent Iran Polypropylene PP Random Copolymers Manufacturer, Iran Polypropylene PP Random Copolymers Supplier and Iran Polypropylene PP Random Copolymers Exporter.

Moreover, JAM Empire Trading (JET) is also a great Iran Polyethylene PE Manufacturer, Iran Polyethylene PE Supplier and Iran Polyethylene PE Exporter. Numerous grades of Polyethylene are used in several industries and it makes PE a strategic commodity.  As it is mentioned here, JAM Empire Trading (JET) can supply all grades of Polyethylene. So it is not wrong if it is mentioned that JAM Empire Trading (JET) is an Iran LDPE Manufacturer, Iran LDPE Supplier, Iran LDPE Exporter, Iran LLDPE Manufacturer, Iran LLDPE Supplier, Iran LLDPE Exporter, Iran HDPE Manufacturer, Iran HDPE Supplier, Iran HDPE Exporter, Iran Raffia Manufacturer, Iran Raffia Supplier, Iran Raffia Exporter, Iran Film Manufacturer, Iran Film Supplier, Iran Film Exporter   Iran Homopolymer Manufacturer, Iran Homopolymer Supplier, Iran Homopolymer Exporter and so on. 

Apart from abovementioned products, JAM Empire Trading (JET) is an outstanding Iran Polystyrene PS Manufacturer, Iran Polystyrene PS Supplier and Iran Polystyrene PS Exporter. Some of the Iranian petrochemical complexes have succeeded in producing all grades of Polystyrene in spite of needed state-of-theart technologies. JAM Empire Trading (JET) is honorably able to supply all grades of Polystyrene for eager applicants. 

Several massive projects need to be supported by different grades of Polyvinyl Chloride PVC. JAM Empire Trading (JET) is a reliable Iran Polyvinyl Chloride PVC Manufacturer, Iran Polyvinyl Chloride PVC Supplier and Iran PVC Polyvinyl Chloride Exporter. Having such great source could be reassuring for those companies which are supporting huge projects. 

 

Polyethylene Terephthalate PET is another high-demanding product mostly used in bottle production. JAM Empire Trading (JET) as an Iran Polyethylene Terephthalate PET Manufacturer, Iran Polyethylene Terephthalate PET Supplier and Iran Polyethylene Terephthalate PET Exporter is able to supply this product for the respected customers.

Agriculture and some other industries need huge amounts of Urea and Urea Formaldehyde. JAM Empire Trading (JET) as a reliable Iran Urea Manufacturer, Iran Urea Supplier, Iran urea Exporter, Iran Fertilizer Manufacturer, Iran Fertilizer Supplier, Iran Fertilizer Exporter, Iran Urea Formaldehyde Manufacturer, Iran Urea Formaldehyde Supplier and Iran Urea Formaldehyde Exporter, is able to supply these products in any amount for the respected applicants.

JAM Empire Trading (JET) is also a great Iran Crystal Melamine Manufacturer, Iran Crystal Melamine Supplier and Iran Crystal Melamine Exporter. So all the grades of this product are available to be exported.

There are several well-equipped and outstanding petrochemical complexes in Iran which JAM Empire Trading (JET) has got great business relationship with all of them. JAM Empire Trading (JET) has got sale agency from some of mentioned petrochemical complexes. Some of the best ones are listed below:

Jam Petrochemical Company, Amir Kabir Petrochemical Company, Shazand Petrochemical Company, Marun petrochemical Company, REGAL Petrochemical Company, Polynar Petrochemical Company, Tondgooyan Petrochemical Company, Tabriz Petrochemical Company, Kermanshah petrochemical Company, Khorasan Petrochemical Company, Asaluyeh Petrochemical Company, Arvand Petrochemical Company, Snowaeps Petrochemical Company, Persian Gulf Petrochemical Company, Mehr PetrochemicalCompany and Arya Sasol Petrochemical Company

Source: jetpolymerco.com



امتیاز بدهید :

| امتیاز : 0
موضوع : | بازدید : 201
برچسب ها :

تاريخ : يکشنبه 7 بهمن 1397 | 20:20 | نویسنده : admin |

مقصود گردشگری فرهنگی (Cultural tourism) آن بخش از جریان گردشگری است که به جذابیتهای فرهنگی خاص توجه می کند. این جنبه های جذابیت متفاوتند و شامل کارهای انجام شده، موزه ها ، نمایشگاهها و از این قبیل موارد می شود.در کشورهای توسعه یافته جذابیتهای فرهنگی شامل حوزه های هنری ، نمایش نامه ها ، ارکسترها . سایر کارهای هنری و موسیقی می شود . مسافر به محل خاصی می رود تا از یک موزه مشهور ، مثل پرادو در مادرید یا لوور در فرانسه دیدن نماید . یا در سالنی بنشیند که ارکستر سمفونی وین برنامه اجرا می کند .
گردشگری فرهنگی طبق اصول جهانی به ۲ نوع تقسیم می شود :
۱٫گردشگری نوع اول که دیدار از سایتهای ملموس مانند موزه ها، سایتهای تاریخی ، باستان شناسی ، معماری و … می شود
۲٫گردشگری نوع دوم : که شامل آثار میراثی ناملموس مانند آداب و رسوم ، فرهنگ ، نوع معیشت و… جنبه های علمی مردم شناسی می باشد.

طبق آمار سازمان جهانی گردشگری، ۳۷درصد گردشگری بین‌المللی با انگیزۀ فرهنگی است و به ‌طور چشمگیری این فرایند در حال افزایش است. رشد روزافزون این نوع از گردشگری، توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران را در جهان به خود معطوف کرده است و در فرایند برنامه‌های توسعۀ ایران نیز این تأثیر به‌خوبی مشاهده می‌شود. درهرحال، به‌نظر کارشناسان، گردشگری فرهنگی عبارت است از:
مسافرت افراد از محل سکونت خود به مکان‌هایی که جاذبه فرهنگی و تاریخی و یادمانی دارند. این جابه‌جایی به‌قصدِ کسب اطلاعات و ارضای نیازهای فرهنگی انجام می‌شود.
مشخصه‌های گردشگران فرهنگی عبارت است از: تحصیلات دانشگاهی، بالابودن میانگین سنی، شاغل‌بودن، تمایل به آشنایی با فرهنگ مناطق مختلف، علاقه‌مندی به چشم‌اندازهای فرهنگی، برنامه‌ریزی برای بازدید از موزه‌ها، نمایشگاه‌های هنرهای سنتی و صنایع دستی و آثار معماری، تمایل به شناخت آیین‌ها و سنت‌ها و رویدادهایی نظیر چهارشنبه سوری، عزاداری‌ها، تعزیه‌خوانی و لذت‌بردن از آثار هنری شامل، نقاشی، خوشنویسی، فیلم، تئاتر، موسیقی، مینیاتور، کاشی‌کاری، قالی‌بافی و انواع تزیینات وابسته به معماری.
گردشگری فرهنگی
فرهنگ را می توان در دو گروه کلی بخش بندی کرد که از نظر فهم گردشگری، امروزه اهمیت بسیاری دارد. از این نظر فرهنگ به دو بخش سنتی و مدرن قابل تقسیم است و در این دو بعد دارای چشم اندازهای متفاوتی می باشد. آنچه که در گردشگری بیشتر مدنظر است پردازش جلوه های مختلف فرهنگ های سنتی می باشد. در جهان سنتی،‌ فرهنگ در قالب های اندیشگی و رفتار هایی شکل می گیرد که در هر جامعه ای بنیاد زندگی جمعی را تشکیل می دهند و از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد. هنجارهای فرهنگ سنتی برگرفته از میراثی است که به نسل امروزی رسیده است. این فرهنگ سنتی با توجه به تقاضای موجود در بازار گردشگری در عصر حاضر می تواند جاذب گردشگرانی باشد که خواهان یافتن مکانهایی با فرهنگ سنتی هستند تا اصالت واقعی را در آن تجربه کنند. از این رو فرهنگ سنتی بخصوص پا گرفته از گذشته های دور در مناطق مختلف، که هنوز دارای اصالتی فرهنگی هستند، می توانند گردشگران بسیاری را به خود جذب کند. بر این مبنا است که برخی نویسندگان بر فرهنگ تاکید می کنند و نقش آن را در شکل گیری، رشد و توسعه گردشگری اساس می دانند و فرهنگ را سنگ بنای توسعه گردشگری در نظر می گیرند . از این رو است که در چارچوب گردشگری ، تقاضاهای گوناگون فرهنگی در روندی از شناخت دیگر فرهنگ ها از راه بازدید از مناطق مختلف شکل می‏گیرد.این نشان دهنده آن است که بخشی از جریان گردشگری در چارچوب گردشگری فرهنگی ، تضاد فرهنگی را پشت سر گذاشته است و بیشتر با قبول فرهنگ میزبان یعنی مناطقی که از آن بازدید می کنند بیشتر به دنبال شناخت از فرهنگ بومی می باشند. که این روند را باید حاصل از تعامل فرهنگی ناشی از اندیشه های پسامدرن دانست که در تبلور از شناخت و تعامل فرهنگی از راه گردشگری شکل می گیرد.
در جریان گردشگری فرهنگی جنبه های معنوی فرهنگ بومی و همچنین تبلور عینی آن به عنوان میراث فرهنگی از پارامترهای اساسی هستند که به شدت دارای اهمیت اقتصادی بوده و اطلاعات در آن به صورت دیداری منتقل می شود. میراث فرهنگی به عنوان هدف اصلی در بازدیدهای گردشگری فرهنگی‏ شامل عادات محلی، آداب مربوط، سبک های معماری و موسیقی، زبانهای محلی و ارزش های دینی ـ ‏معنوی و تبلور عینی ادیان در چارچوب مناسک و مکان های مقدس است.‏ از این رو‏ میراث فرهنگی حافظه جمعی یک ملت بوده که در مناطق مختلف فرهنگی در قالب پدیده‏ها ، مکان ها و رویدادها قابل بازدید است. همچنین رابطه میان فرهنگ و زیستگاه آن تنگاتنگ است. از این رو رابطه ای دو سویه میان نوع زیستگاه و نوع فرهنگ دیده می شود. این برداشت مفهوم پهنه ی فرهنگی را پدید می آورد. که خود در رابطه با فرهنگ و پهنه جغرافیایی،‌ گونه فرهنگی را شکل می دهد. از این رو پیکربندی فرهنگی و الگوهای فرهنگی مفهوم هایی در ارتباط با پهنه فرهنگی و گونه فرهنگی هستند. عناصر مشترک همه این مفهم ها این است که نه با اجزا یا ویژه داشت های آن، بلکه با تمامیت آن همچون سازمان معناداری از ویژه داشت ها برخورد می کنند. از این رو توان های فرهنگی در هر مکان می تواند در زمینه های شناسایی و بررسی راهبردهای گردشگری بخصوص مفید واقع شود.
در این میان‏ گردشگری فرهنگی از دو بعد تعریف می شود. در بعد مفهومی گردشگری فرهنگی، حرکت انسان ها برای جاذبه های فرهنگی و جدا شده از مکان معمولی سکونت با هدف به دست آوردن اطلاعات و تجربه جدید برای ارضای نیازهای فرهنگی تعریف شده است. از نظر فنی گردشگری فرهنگی، حرکت انسان ها برای جاذبه های فرهنگی خاص همچون مکان های میراث، نشانه های زیبا شناختی و فرهنگی،‌ هنرها و نمایش ها،‌که خارج از مکان معمولی سکونت قرار دارد را در بر می گیرد.
این گونه گردشگری در طی منشور گردشگری فرهنگی اهداف زیر را مدنظر دارد:
۱٫ تشویق و تسهیل کار متصدیان حفظ و مدیریت میراث به منظور نشان دادن اهمیت میراث به جامعه میزبان و بازدید کنندگان.
۲٫ کمک به پیشرفت و تشویق صنعت گردشگری برای حمایت و اداره گردشگری به شیوه‌هایی که میراث و فرهنگ های زنده جامعه میزبان را محترم شمارد و آن را اصلاح کند.
۳٫ تسهیل و تشویق گفت و گو میان طرفداران محیط زیست و متولیان صنعت گردشگری درباره اهمیت و شکنندگی مکان های میراث، مجموعه ها و فرهنگ های زنده از جمله نیاز رسیدن به آینده ای پایدار برای آنها.
۴٫ تشویق تدوین کنندگان طرح ها و سیاست ها برای شکل دادن به اهداف و راهبردهای جامع و قابل اندازه گیری مرتبط به ارائه و تبیین مکانهای میراث و فعالیت های فرهنگی در زمینه حفظ و نگهداری آنها
علاوه بر این اهداف شکل گیری گردشگری فرهنگی در یک منطقه خود وابسته به تدارک فرهنگی و ارائه جذابیت های موجود، پشتیبانی محلی و منطقه ای از گردشگری فرهنگی در مفهوم ساختار اجتماعی و سازمانی و همچنین وجود جاذبه های فرهنگی و طبیعی در تلفیق با هم و شکل دادن به یک چشم انداز فرهنگی می باشد..از این رو شکل گیری این گونه گردشگری و همراه با آن افزایش آگاهی ساکنان محلی درباره مضرات و منافع گردشگری فرهنگی می تواند مفید واقع شود. در این مبانی حمایت از میراث بوم شناختی و دستیابی به شرایط لازم برای حفظ جمعیت محلی در هرمنطقه از جمله دیگر نیازها می باشد.
بطور کلی گردشگری فرهنگی درهر منطقه می تواند واجد آثار زیر باشد:
۱٫ دوباره کشف کردن و اهمیت یافتن امتیازات فرهنگی گمشده ساکنان محلی
۲٫ امکان تشخیص و توسعه آگاهی های منطقه ای در بعد فضایی و هویت فرهنگی و توسعه فزاینده یک احساس خوب تعلق به یک فرهنگ
۳٫ ایجاد زیر بناهای اقتصادی،‌در یک دوره بلند مدت
۴٫ افزایش اشتغال در یک اقتصاد در حال رکود

 منبع : الی گشت 



امتیاز بدهید :

| امتیاز : 0
موضوع : | بازدید : 280
برچسب ها :

تاريخ : شنبه 6 بهمن 1397 | 2:00 | نویسنده : admin |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.